Årets Wooltalks bjöd på föredrag av Lisa Bergstrand, Pernilla Roos, Annkristin Hult och Maria Ericson. Moderator var Sandra Ottersten, Swedish Wool Mattress Company.
Christian Lundell, ordförande i Arena svensk ull hälsade välkommen med en kort inledning om Arena svensk ull. Han nämnde de olika strategiska områdena som styrelsen har beslutat om att organisationen ska fokusera på. Det är stora ambitioner i områden där det behövs samordning, kompetenshöjning, marknadsföring, representation och andra insatser för att fortsätta att utveckla en långsiktig utveckling av den svenska ullbranschen.
Arena svensk ull är i etableringsfas men har en bredd i de medlemsföretag som har anslutit sig till organisationen. Här finns representanter från hela ullens värdekedja från fåret till varumärket.
Christian lämnar över till moderator Sandra Ottersten.
Lisa Bergstrand berättade dels om sin resa att skapa en egen värdekedja för ull när hon efter många år inom modebranschen ville skifta om och göra kläder av bra material. Hon har de senaste åren utvecklat både varumärket A New Sweden som gör plagg av svensk ull, samt konsultföretaget Bergstrand Consultancy, som hjälper modeföretag att ställa om till hållbara material, där ullen förstås ligger varmt om hjärtat för Lisa. Lisa pratade mycket om klimat och hållbarhet, regenerativt jordbruks fördelar ur hållbarhetssynpunkt. Hon kritiserade också de system som kan komma att styra val av textila material hos inköpare och hur man bedömer hållbarhet utifrån olika perspektiv. Tyvärr hamnar ull i ett negativt läge på grund av det missvisande systemet att värdesätta syntetiska material. PEF – product environmental footprint – är ett system för att certifiera hållbarheten i textilier. För den som vill fördjupa sig finns rörelsen ”Make the label count” – den globala ullbranschen jobbar för att påverka hur man räknar på fibrer från idisslare.
Pernilla Roos delade med sig av arbetet på det anrika familjeföretaget Klippan Yllefabrik och hur de gått från 5 till 40 tons användning av svensk ull. Idag köper de in ull från cirka 400 000 får enligt en översiktlig beräkning. Deras plädar har blivit enormt populära och säljer bra till ett pris som de är måna om ska kunna hålla för den breda massan. Plädarna innehåller cirka 25 % svensk ull, och en hel del gotlandsull som behöver blandas med fibrer av annan sort. De köper en hel del ull från Nya Zealand. De ser det som att de är en bra bit på väg och hellre 25 % än 0 %. De är med sina volymer stora aktörer som inköpare av svensk ull. Klippan har också varit delaktiga i att ta fram ett kamgarn samt en bred kollektion garner för Järbo garn av svensk ull.
Annkristin Hult berättade efter lunchen om uppstarten och etableringen av det nya spinneriet Rodens ullbruk i Norrtälje. Med omsorg, noggrannhet och hållbarhet i fokus har de under bara ett års tid spunnit garner för cirka 100 fårägare, samt tagit fram egna garnkollektioner och stickmönster, genomfört en mängd studiebesök och kurser. Med kunden i fokus, en god dialog med fårägare lokalt har de siktet inställt på att skapa en fast grund med stabila processer och sedan skala upp. De har också med i planen att så småningom lämna över det som de bygger upp i företaget med all kunskap och investeringar, till nya generationer.
Maria Ericson från Sätila of Sweden var sista talare, men sist men inte minst – meddelade hon lanseringen av en helt ny kollektion av svensk ull. Det var en idé som Sätila of Sweden har burit på i flera år, men tack vare Wooltalks 2023 fick Maria kontakter som hjälpte till att ta idén vidare och bli verklighet. Nu, ett år senare har Sätila i samarbete med även Västkustens ullinsamling använt ullen från några lokala gårdar och tagit den vidare in i förädlingens värdekedja. Efter en del överraskningar och utmaningar har de nu gått i mål med en dam- och herrtröja, en mössa och ett par vantar. Återförsäljare är Naturkompaniets butiker. Ullen är en blandning mellan vit korsningsull och gotlandsfår. Maria avslutade föredraget med en sprillans ny film om kollektionen som berörde.
Avslutande samtal. I en panel samtalade alla deltagare, med ett komplement av Rebecca Josefsson, som är vice ordförande i Arena svensk ull men också konsult och driver företaget Swedish Textiles. I panelen ventilerades tankar kring utmaningar och utveckling av svensk ull, hur viktigt (eller oviktigt det kommer att bli?) det är med certifiering, behovet av att marknadsföra just svensk ull och dess unika värden kring djurvälfärd och andra lokala värden. En enig panel och många av oss deltagare drog väl slutsatsen att vi har jobb att göra! I en menti-fråga bjöds deltagarna in att dela med sig av vad Arena svensk ull ska fokusera på de närmaste tre åren. Här fanns många som skickade med behovet a samverkan och samarbeten, men även lobbyverksamhet, utbildning, infrastruktur mm.
Lokala P4 Sjuhärad var på plats och det blev ett inslag med Pia Mattzon och Anna Sigge från projekt Ulldille. Lyssna här (2.05 in i inslaget)
Kollektion i svensk ull från Sätila of Sweden
Avslutande samtal
Medverkande:
– Maria Ericson – Sätila of Sweden, Pernilla Roos – Klippan Yllefabrik, Lisa Bergstrand – A New Sweden/Bergstrand Consultancy, Annkristin Hult – Rodens ullbruk, Rebecca Josefsson – Swedish Textile. Moderator Sandra Ottersten.
Full aktivitet och samtal i pauserna.
TACK till alla talare och engagerade deltagare. Vi hoppas att vi ses 2025!
Arrangörer Arena svensk ull, Science Park Borås, Nordiska textilakademin, Swedish Wool Mattress Company.
Här kan du se mer från WOOLTALKS 2023